Albumrecensie: Milky Chance - 'Blossom'

Gepubliceerd op 23 maart 2017 om 20:00

Ruim twee jaar geleden stond het Duitse duo Milky Chance een half jaar genoteerd in de Mega Top 50 met hun hit 'Stolen Dance', afkomstig van debuut 'Sadnecessary'. Hun carrière kreeg een vliegende start, maar het leek of we niets meer van ze zouden horen en ze de zoveelste eendagsvlieg zouden worden. Niets is minder waar: vrijdag kwam namelijk 'Blossom' uit.

De plaat start met de titelsong, bestaande uit een fijn gitaartje en een catchy hook, gezongen door de heerlijke stem van Clemens Rehbein. Hierop volgt single 'Ego', en ook dit is weer een typisch Milky Chance-liedje. Gitaartje, Rehbein op de zang, een goede hook, meer wil je toch niet van Milky Chance? Overigens was dit natuurlijk ook al de basis van een Milky Chance-song op het vorige album uit 2013, dus in die zin zijn ze muzikaal niet heel ver vooruit gekomen. Verfrissend is het niet persé, maar nog wel lekker. Het derde nummer heet 'Firebird' en is het eerste nummer van het album dat we nog niet kenden. De track begint rustig, en bouwt zich dan steeds verder op door middel van verschillende lagen en instrumenten. Nummer vier op het album, 'Doing Good', is zeker een aanrader. Natuurlijk de Milky Chance-vibe, met het makkelijk mee te zingen 'I'm doing, I'm doing, I'm doing so good', maar ook wat elektrische gitaar erbij gevoegd, wat aan het nummer een scherp indie-randje toevoegt. Ook 'Clouds', 'Cold Blue Rain' en 'Stay' zijn toffe indiepopnummers die goed in het oeuvre van de Duitsers passen en toch weer redelijk anders zijn dan eerdere nummers. Ook nummer acht, een collab met Izzy Bizzu, is een goede toevoeging aan 'Blossom'. 'Bad Things' is het liedje dat je moet luisteren als je vredig wil gaan slapen, of vredig wil gaan feesten, als we Rehbein en Bizzu mogen geloven. Vervolgens horen we 'Cocoon' verschijnen, de állereerste single van deze tweede Milky Chance-plaat, dus we kenden hem al een beetje. Ook 'Losing You', die met een mooi akkoordenschema en een toffe laybackvibe een speciaal effect neerzet, klinkt heel strak. 'Peripeteia', wat volgens Wikipedia straatverandering betekent, brengt ook niet heel veel verandering in het muzikale beeld wat we van Milky Chance hebben, maar je kan er niet omheen dat het wel weer een goede track is. Maar het tofste nummer op 'Blossom' is voor mij 'Alive'. De track begint met een intro met bas en drums, waardoor je je in een toffe alternatieve rocktrack waant. De basgitaar heeft in dit nummer zeker ook een hoofdrol, dus dat klinkt tof. Echter is 'Piano Song' compleet het tegenovergestelde, zoals je eigenlijk al kunt horen aan de titel. Een droevige pianoballad is, naast 'Alive' dus, een best welkome afwisseling op dit Milky Chance-album. Laatste 'gewone' track voor alle acoustische versies is 'Heartless' een bijna zeven minuten durende song. Het nummer is erg mystiek en het is erg tof dat vooral de gitaar de overhand heeft.

'Blossom' is een tof album. Qua liedje kan Milky Chance misschien nog wat groeien, maar hun eigen popformule hebben ze al sterk in de hand. Op deze plaat staat geen enkel slecht nummer, maar het kan altijd beter worden.

Eindwaardering: 7,5 van 10

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.