2015 loopt alweer tegen zijn einde. En dat betekent: lijstjes maken. Wat was Het Beste van 2015? De komende weken nieuw op de Pop-Professor!
December: een maand met veel feestdagen. Én laatste maand van het jaar. Dit betekent dan ook: lijstjes maken. Héél véél lijstjes maken. Wie de Persoon Van het Jaar was, het Sportbeeld van 2015. Maar ook qua muziek. Het Beste van 2015? De komende weken op deze site!
woensdag 16 december 2015
zondag 20 december 2015
woensdag 23 december 2015
zondag 27 december 2015
dinsdag 29 december 2015
woensdag 30 december 2015
donderdag 31 december 2015
Iedere woensdag: Albumrecensie
Iedere zondag: Statistieken hitlijst
Laatste week: Specials over hitsongs
Woensdag 16 december 2015: Recensie van Adele - 25
Vandaag een recensie van het nieuwe album van Adele. Deze Britse zangeres heeft al vele hits gemaakt, zoals Skyfall (bekijk hier de James Bond-special (deel 3 gaat over de themasong van Adele)), Make You Feel My Love (cover van Bob Dylan), Rolling In The Deep en Someone Like You.
November 2015 brengt Adele haar derde studioalbum uit, 25 getiteld (hier vindt je meer over de release van het nieuwe album van Adele!). Het album is nog niet via streamingsdiensten te beluisteren, maar je kunt het wel kopen. Dit heeft de Pop-Professor dan ook gedaan. Wat hij van het album vindt? Je vind hieronder een track-by-track-recensie!
Track 1 (Hello)
23 oktober 2015 releast Adele de track Hello. Na een afwezigheid van vier jaar weet de Britse zangeres weer vol de aandacht te trekken. Op Hello worden vele parodieën gemaakt, onder andere een mashup met Hello van Lionel Richie. Hello blijkt later de eerste single te zijn van 25, het nieuwe album van Adele. Ook de videoclip met klaptelefoontjes is BRILLIANT. Maar goed, naar de muziek. Hello is echt een comebacksong die we ons over tien jaar nog herinneren. Adele brengt hiermee een sterke, goed meezingbare en pakkende powerballad. Een goede eerste track voor het nieuwe album van Adele, 25!
Cijfer: 7,5 van de 10
Track 2 (Send My Love (To Your New Lover)
De tweede track van 25 is Send My Love (To Your New Lover). Een goede, rustige plaat die het goed doet om achter Hello op de tracklist te staan. Na het op de achtergrond horen zeggen van de woorden "just a guiter pick" start het rustige gitaarintro de track. Send My Love (To Your New Lover) heeft een aanstekelijk refrein, met bijna iets exotisch. Het is een echte poptrack. Met een mooie tekst ook, overigens: "This was all you. None of it me. You put your hands all over my body and told me. You told me you were ready. For the big one. For the big jump. I be your last love everlating you and me. That was what you told me." Goede track, waarin vooral het woord Lover fijn gezongen wordt, met een verhoging van de toonhoogte.
Cijfer: 7 van de 10
Track 3 (I Miss You)
I Miss You lijkt de eerste keer een droevige track, maar na een paar keer luisteren begrijp je het opeens. Op het begin hoor je ver weg een koor zingen, waarna een pianospel start. De hele track door hoor je ook een bepaald ritme op het drumstel, maar dit stoort best wel. Dit is wel één van de beste van 25, beter nog dan Hello. Deze is pas echt krachtigd, iets wat echt als een prachtstuk klinkt. Hier zou Adele echt trots op mogen zijn. Als Adele zingt: "Baby, don't let the lights go down." wordt dit prachtig herhaald door het koor wat de hele tijd meedoet op I Miss You. Na 5 minuut 48 heb je een mooi avontuur beleeft, samen met Adele en één van de beste tracks van 25.
Cijfer: 8 van de 10
Track 4 (When We Were Young)
When We Were Young is geschreven door Tobias Jesso Jr., die we onder andere nog kennen van How Could You Babe?. Dit zou zomaar Adeles nieuwe single kunnen worden. Het raakt echt de gevoelige snaar, een beetje als de zoete teksten van I Miss You, die echter wel heel mooi zijn. De beste zin uit When We Were Young is "You look like a movie.", waarin Adele echt terugblikt op vroeger. Track 4 is heel erg goed opgebouwd, en hierin hoor je de muzikale kwaliteiten van Tobias Jesso Jr., die zéér hoog liggen. Ook hier komt het achtergrondkoor weer terug. Dit is eigenlijk op het hele album. When We Were Young omschrijft goed het gevoel van bladeren in fotoboeken, terugkijken naar vroeger en terugdenken.
Cijfer: 7,5 van de 10
Track 5 (Remedy)
Ook Remedy begint met een pianointro, waarbij je even denkt dat dit een track van Birdy is. Dan vergeet je dat je het nieuwe album van Adele luisters. Remedy hoort ook bij de beste tracks van 25. Op deze track is de zang van Adele misschien wel het mooist. In Remedy gebeurt weinig spannends, maar dat is ook af en toe wel fijn. Heel goed refrein, en een goede opbouw daarnaartoe. Verder heb ik er weinig over te zeggen. Gewoon luisteren!
Cijfer: 7,5 van de 10
Track 6 (Water Under The Bridge)
Water Under The Bridge is een echte poppy track met een poppy intro. Het intro had zo van de nieuwe Justin Bieber kunnen zijn. De achtergrondgeluiden die hierbij zijn toegevoegd leiden hiertoe. Water Under The Bridge is één van de lekkerste tracks van 25, en dat ligt dus vooral aan dat catchy achtergrondgeluidje, de combinatie tussen Adele en de geweldige instrumenten die erin zitten. Kortom: Water Under The Bridge is één van de tracks van 25 die je geluisterd móet hebben. Adele weet je mee te nemen in deze track.
Cijfer: 8 van de 10
Track 7 (River Lea)
Als track 6 over water gaat, verwijzen ze daar (in de vorm van een rivier) in track 7 natuurlijk ook naar. River Lea is voornamelijk gespeeld op orgel, en is vooral een prachtstuk om op te hebben. Op 1:00 komt er ook nog wat marimba bij, en dit is een zéér geslaagde combinatie. Ook River Lea is weer een echte poppy track. Adele zet deze toon dus nog even door. Track 7 is mede geschreven door Brian Burton, beter bekend als Danger Mouse. Lea in River Lea is waarschijnlijk de naam van een rivier, aangezien songtekstvertalen.nl hier ook geen vertaling voor heeft.
Cijfer: 7,5 van de 10
Track 8 (Love In The Dark)
Love In The Dark is weer een gevoelige. Hierop wordt Adele weer begeleid door piano, ook in het refrein, wat overigens heel sterk is. In het refrein zingt er weer een prachtig koor mee met Adele, en dit blijft een geweldige combinatie. 4 minuut 46 weet Adele je weer te grijpen. Love In The Dark bevat ook een prachtige liefdestekst, bijna geschikt voor op de viertiende februari. Het stukje van 3:43 op Love In The Dark is ook heel mooi. Hier komen er strijkers in, en dit klinkt prachtig, zeker in diezelfde combinatie Adele - achtergrondkoor.
Cijfer: 8,5 van de 10
Track 9 (Million Years Ago)
Million Years Ago gaat, net als When We Were Young, over terugblikken. Hierop echter geen piano, maar gitaar. Zo lijkt Adele bijna een beginnende singer-songwriter. Soms wel een tikkeltje saai, omdat er eigenlijk geen (onverwachte) accentjes in zitten. Verder wel een goede track, met een goed refrein ook. Maar niet heel bijzonder. Gewoon goed.
Cijfer: 6,5 van de 10
Track 10 (All I Ask)
Natuurlijk is All I Ask ook weer ingespeeld op piano, een beetje de 'typische sound van Adele'. Wel een prachtig liedje overigens. Ook het refrein van track 10 weer. Wanneer je zoekt op de lyrics kom je ook op een prachtige tekst: "I will leave my heart at the door. I won't say a word. They've all been said before, you know. So why don't we just play pretend. Like we're not scared of what is coming next. Or scared of having nothing left. Look, don't get me wrong. I know there is no tomorrow. All I ask is. If this is my last night with you." Kortom: mooi liedje!
Cijfer: 7,5 van de 10
Track 11 (Sweetest Devosion)
Sweetest Devosion begint heel fijn, bijna als een soft rock-'n-roll track uit de sixties. Ook deze track heeft weer een prachtig refrein, wat je eigenlijk de eerste keer dat je deze parel luistert mee kan zingen. In Sweetest Devosion ook weer een fijne gitaar ernaast, die het countrygevoel meegeeft. Deze track is dan ook erg verrassend als Adele-track. Maar toch; er zitten ook wel weer Adele-elementen in, zoals het koortje op de achtergrond (geen piano). Sweetest Devosion is weer een poppy track, waarbij Adele haar ballads even achter zich laat. Het cijfer? Een 8!
Cijfer: 8 van de 10
Track 12 (Can't Let Go)
Op Can't Let Go vinden we de piano weer terug. Maar toch: dit gaat bij Adele niet snel vervelen. Het contrast met haar prachtige, warme stem is namelijk erg mooi. Ook al hoor je op 25 tien ballads, het gaat pas na zeven echt vervelen. Soms lijkt de muziek van Adele wel op singer-songwritermuziek, en dit is mooi voor zo'n wereldartiest. Het enige wat op deze track aan te merken is is het einde, dit is namelijk iets te plots.
Cijfer: 6,5 van de 10
Track 13 (Lay Me Down)
Bijna op het einde van 25 aangekomen, maar nog steeds blijft Adele standvastig vasthouden aan pianotracks. Alhoewel, later zit er op Lay Me Down ook een beetje slowsoul in. Deze combinatie is erg goed gedaan. Op het einde had de muziek echter nog wel vier maten door mogen gaan, want dit klinkt, net als Can't Let Go, een beetje raar, het is te plots. Als cijfer krijgt Lay Me Down een 7.
Cijfer: 7 van de 10
Track 14 (Why Do You Love Me)
Door Why Do You Love Me heen loopt een constant, heel goed ritme. Ook bij deze track zit weer een hele goede tekst. Ook de opbouw in het nummer is heel mooi, wat Why Do You Love Me ook een waardige afluister van 25 maakt. Echt een geweldig album, ook wel te aan te raden volgens de Pop-Professor. Adele, goed gedaan!
Cijfer: 7 van de 10
Eindcijfer: 7,4 van de 10
Reactie plaatsen
Reacties